Pan Mercedes

21:19 Ivcca 10 Comments

Stephen King je právem nazýván mistrem hororu. Ať již jde o budování atmosféry, hrůzně detailní popis událostí nebo do největších podrobností vykreslený pohnutý charakter jeho hlavních hrdinů. Zde navíc jako třešničku na dortu přidává vynikající detektivní zápletku.

Originální název: Mr Mercedes
Autor: Stephen King
Žánr: Detektivky
Počet stran: 376

Je brzké ráno a malé městečko amerického středozápadu se teprve probouzí k životu. Před Městským centrem čeká dav lidí na svou životní šanci. Již brzy se otevře veletrh pracovních příležitostí a ten si žádný nezaměstnaný občan nemůže nechat ujít. Poklidná událost se však brzy změní v boj o holý život, když se z husté mlhy vynoří šedý mercedes a jeho řidič s ním plnou rychlostí vjede do davu čekajících lidí. Z místa činu se mu dokonce podaří uniknout a za sebou zanechává desítky mrtvých a zraněných. Od tragédie uběhlo několik měsíců a "mercedesový vrah" nebyl nikdy dopaden.
Vysloužilý detektiv Bill Hodges, který se vyšetřováním svého času zabýval, zjišťuje, že oddych ho nečeká ani v důchodu. Jednoho dne se v jeho schránce objeví dopis podepsaný samotným mercedesovým vrahem. Jak je možné, že zná jeho bydliště a co má vyšinutý psychopat v úmyslu?

Máte Stephena Kinga spojeného s děsivými horory, jejichž základním stavebním kamenem je notná dávka nadpřirozena? V mrazivém psychothrilleru s prvky detektivky ukazuje, že se obejde i bez nadpřirozených sil a vás tak čeká realistický příběh, který je dokonce inspirován skutečnou událostí. Kniha navíc zvítězila v Goodreads Choice Awards za rok 2014 v kategorii Mystery & Thriller.

Děj je vyprávěn ve třetí osobě a střídavě nám dává nahlédnout do života jednotlivých postav. Některých méně, některých více - nejčastěji se zde však střídá mazaný a přirozeně inteligentní detektiv ve výslužbě Hodges, jehož večery naplňuje sledování bezduchých televizních pořadů a pohrávání si s glockem, jedinou připomínkou jeho kariéry a samotný mercedesový vrah. Ano, totožnost pachatele je nám odhalena téměř okamžitě, ale nemusíte litovat absence "překvapivého odhalení". Naopak tato nepříliš využívaná konstrukce příběhu představuje velice zajímavé osvěžení, jelikož máme možnost nahlédnout do mysli psychicky narušeného masového vraha.
A zde se dostáváme k největšímu plusu této knihy. K tomu, jak precizně dokáže Stephen King vykreslit své charaktery. Nezbývá mi, než znovu zopakovat, že je to mistr ve svém oboru. Na více než třech stech stranách vás čeká velice fascinující, mrazivá a v první řadě děsivá sonda do duše psychicky narušeného člověka. King vás doslova přenese do mysli svých hrdinů. Dokáže psát jednoduše, ale přitom vás každým dalším slovem připoutává ke stránkám víc a víc. Buduje napětí a mnoho scén je ještě umocněno vhodnou volbou syrového slovníku a věřte mi, že v popisech nemá King sebemenší zábrany. V knize se najdou i scény, které budou slabší povahy skousávat nejspíš trochu hůře. O to větší však autorovi patří uznání za reálnost jeho popisu, který vytváří příjemně napjatou atmosféru.

Svou roli v Kingově příběhu hrály i počítače a všemožné moderní technické vychytávky. Nemůžu si pomoct, ale tyto "odborné" části na mě působily kostrbatě, jako kdyby to nebyla zrovna Kingova parketa. Výtky jsem měla také ke konci, který mi do příběhu příliš neseděl a osobně jsem doufala v trochu jiné zakončení. Určité části finálové scény mi přišly jak ušité horkou jehlou a s menšími mezerami v logice. I tak jsou mé celkové pocity kladné a Pana Mercedese doporučuji všem, jelikož potěší všechny Kingovy fanoušky a nadchne jistě i mnoho milovníků detektivního žánru. Díky kratšímu rozsahu si můžete být jistí, že ji budete mít přečtenou za pár večerů.

80%
Za poskytnutí recenzní e-knihy velice děkuji obchodu Knihy.iDNES.cz
Knihu si zde můžete pořídit v elektronické nebo v papírové verzi.

10 komentářů:

  1. Mně se tak hrozně líbí ta obálka! Ale pořád se nemohu oklepat z posledního Kingovského zklamání :( Myslím, že tahle "detektivka" by mi sedla víc, právě díky absenci nadpřirozena, ale nevím nevím. Tvoje recenze mě však rozhodě nahlodala ) :) Je perfektně napsaná, ostatně jako vždy! Možná se díky tobě k mistrovi v dohledné době vrátím :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ale zase musíš brát v potaz, že se o tu knihu s někým "podělil" a nebyl to čistý King. Děkuji moc za pochvalu :)

      Vymazat
  2. Souhlasím s Melindou, ta obálka je naprosto úžasná! Já nečtu horory a takovéto temnější detektivky, protože jsem hrozný srábora a v noci bych neusnula :D Četla jsem jen jedno dílo, kde jsem ale poznala Kingův styl, takže pokus je to u této knihy podobně, určitě sis to užila :D Krásná recenze :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Máš pravdu, skoro mě až mrzí, že ji mám jen ve čtečce a ne v papírové verzi. Děkuji za pochvalu :)

      Vymazat
  3. Myslím, že tohle by mohla být jedna z těch Kingovek, co e mi trefí do vkusu! Každopádně děkuju za krásnou recenzi, protože mě na knížku opravdu nalákala. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji moc za pochvalu, to jsem ráda. Doufám, že se Ti bude také líbit :)

      Vymazat
  4. Obdivuju tě, že dokážeš číst Kinga :) je to bezpochyby skvělý autor, ale ta tloušťka je děsivá a musím přiznat, že jsem z těch, které odradí, když má kniha přes 800 stránek. A byť má tahle ani ne polovinu jeho obvyklé normy, stejně mě děsí :D Něco tu nehraje...

    OdpovědětVymazat

Děkuji za každý komentář!