Saeculum

20:23 Ivcca 14 Comments

Saeculum je kniha, na jejíž přečtení vám bude stačit jen několik málo večerů. Brilantně vykreslená atmosféra vás pohltí a vy prožijete spolu s hlavními hrdiny pár děsivých večerů pod širákem na místě na hony vzdáleném od civilizace. Byla by to skvělá zábava, až na to, že okolní lesy v sobě skrývají něco velice temného.

Autor: Ursula Poznanski
Žánr: Thriller
Počet stran: 480

Představte si sami sebe uprostřed lesů a bez moderních technologií. Přesně v této situaci se nachází skupina našich hlavních hrdinů, členů spolku Saeculum. Před nimi je pět dní plných zábavy a "hry na hrdiny" ve stylu středověku. Ano, na tomto netradičním kempování v přírodě není povoleno nic, co bylo vynalezeno později, než ve 14. století. Vzrušující výlet se však záhy mění v boj o holý život, když začnou jeden po druhém beze stopy mizet uprostřed lesů.

Vše začíná poměrně nevinně - na jarmarku ve středověkém stylu. Zde se seznamujete s Bastianem a ostatními hlavními hrdiny, jejichž největší zábavu představují larpy - forma hraní rolí. Společně se vydávají na dobrodružství v srdci přírody. Ze začátku jste pomalu seznamováni s jednotlivými postavami, u kterých je povětšinou jednoznačně určeno, zda si je máte oblíbit nebo naopak. Jejich charaktery jsou dost jednostranné a ne příliš propracované. To, co by vám mohlo scházet na psychologii postav, však autorka vrací na atmosféře. Ta je tajemná a děsivá a mě okamžitě připomněla film Záhada Blair Witch. Autorka dokázala vytvořit tak autentickou atmosféru, že jsem měla sama pocit, jako bych byla součástí hry. První polovina knihy byla mrazivá a číst ji někde pod stanem, jistě by nastartovala mou představivost a děsila bych se každého zvuku v okolí. Ursula Poznanski totiž vsadila na ten nejprimitivnější druh strachu, který každý dobře zná a proto se vám okamžitě dostane pod kůži - strach ze tmy a z neznáma. Samotný příběh mě díky stylu vypravování zcela pohltil a přenesl na louku uprostřed odlehlých lesů. Vzrušení z dobrodružství, jež hlavní hrdinové prožívali, na mě díky barvitým popisům doslova dýchalo z každé strany.

První polovina je vynikající, četla se lehce a já jen nedočkavě otáčela stránky. Druhé polovině by však vůbec neuškodila redukce, některé pasáže byly zdlouhavé nebo zcela nadbytečné a děj již neubíhal tak svižně. Autorka zabíhá i do problematiky syndromu skupinového myšlení a síly davu. Zajímavé je také pozorovat, jak se vyvíjí psychika hlavních hrdinů v průběhu děje. Čím reálnější se zdá být hrozba smrti, tím děsivějších věcí jsou pro svoji záchranu schopni. Veškeré zábrany a lidskost jdou stranou, když má člověk na kahánku. Scéna uvnitř jeskyně se tak právě z tohoto důvodu jednoznačně řadí k nejzajímavějším pasážím knihy. Samotný konec byl logický a čtenář po dočtení skoro slyší klapnutí, jak do sebe všechny aspekty děje hladce zapadnou. Mě osobně zvolené rozuzlení příliš nezaujalo, možná jsem cítila i mírné zklamání. Co se ale musí autorce nechat je, že dokázala napsat originální a nepředvídatelný příběh. V průběhu čtení si v hlavě vytvoříte desítky scénářů, ale vsadím se, že finální rozuzlení pro vás stejně bude překvapením. Saeculum je jednoduše zábavné čtení, jehož cílovou skupinu představují spíše mladší čtenáři, nicméně na své si přijdou i starší milovníci knih ve stylu young adult.

70%

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Fragment. Knihu si můžete objednat zde.


14 komentářů:

  1. Skvělá recenze ! Souhlasím v podstatě úplně se vším. Scéna v jeskyni byla prostě famózní a to davové šílenství bylo vykresleno úplně dokonale :) I proto jsem byla nakonci schopná odpustit to, že mě rozuzlení, tak úplně neposadilo na zadek :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji!! :) Koukám, že na rozuzlení jsme měly obě stejný názor. Ale ta zmiňovaná scéna v jeskyni mě neuvěřitelně překvapila, autorka to pozvedla na trochu jinou úroveň zase :)

      Vymazat
  2. Pěkná recenze, mě sSaeculum mile překvapilo a čtení mě opravdu bavilo... Škoda, že jsem v sobotu nevěděla, že ho čteš (Nebo věděla a zapomněla? To je jedno...), ráda bych si o něm s Tebou popovídala :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem ho dočetla už více než před týdnem :) Takže proto jsem se o tom nezmiňovala. No nevadí, já si své postřehy budu pamatovat, tak to určitě probereme, až se uvidíme příště! :) Těším se.

      Vymazat
  3. Jsem ráda, že sis čtení mnou doporučené knihy užila :) Tedy aspoň z půlky :) I když podle mé zkušenosti, když něco přečteš tak rychle tak se ti to muselo líbit :)
    Každopádně já knihu miluji a dala bych jí rozhodně víc, než 70 % :) Ursula je geniální a já doufám, že si přečteš i její další počiny :) Pět by tě mohlo zaujmout víc :) Tam je konec možná překvapivější (ale uhodla jsem ho :D)
    Každopádně super recenze, dýchají z ní ty pocity, které jsi při čtení měla a shodují se s těmi mými :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Líbilo se mi to, měla jsem samozřejmě nějaké výtky, ale čtivé to bylo jako blázen :) Takže autorka jednoduše umí psát. Jinak bych to neměla za dva dny hotové. Určitě si přečtu i její další díla a Pět bude asi první na řadě :) Jsem zvědavá! A moc ti děkuji za pochvalu.

      Vymazat
  4. Spočiatku ma Saeculum nezaujalo, ale po tvojej recenzii... nuž, možno mu raz dám predsa len šancu. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě vyzkoušej, je to docela dobrá zábava na dva večery :)

      Vymazat
  5. To jsem moc ráda, že se Ti kniha líbila..:-) Chystám se na ni ...

    OdpovědětVymazat
  6. Jak dobře víš, mě vůbec nezaujala obálka a příběh v podstatě také ne, protože mám miliony knížek, které je třeba přečíst a myslím, že Saeculum si do svého seznamu přibírat nebudu.
    Nicméně recenze se ti opět moc povedla :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Chápu, takhle to mám se spoustou knih také :) Děkuji moc za pochvalu.

      Vymazat
  7. Po této knize bych asi v knihkupectví nebo v knihovně nesáhla. Neoslovil mě ani název ani obálka. Ovšem jak se říká "Nesuď knihu podle obalu." Saeculum vypadá zajímavě, ale knihy na toto téma moc nemusím.
    Jinak skvělá recenze! :)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za každý komentář!