Sběratel kostí - Jeffery Deaver | recenze

21:53 Ivcca 15 Comments

Jeffery Deaver zvládl napsat mistrné detektivní dílo, které vám nedá spát, dokud nedočtete až úplně na konec a neodhalíte ta nejtemnější tajemství hrůzného a nemilosrdného Sběratele kostí.
Připraveni?

Lincoln Rhyme býval vynikajícím policistou, ale nyní je po služebním úrazu navždy upoután na invalidní vozík. Jako kvadruplegik má kvůli poškození míchy ochrnuté vše od krku dolů, což je značnou překážkou pro výkon policejní práce. Co však zůstalo nepoškozeno je jeho schopnost brilantního úsudku a právě proto je jeho pomoc při pátrání po surovém sériovém vrahovi nepostradatelná. Ulice New Yorku totiž ohrožuje Sběratel kostí, člověk bez špetky slitování, který své oběti zohavuje obzvlášť drastickým způsobem. Za sebou navíc zanechává stopy vedoucí na další místo činu. Dokáže Lincoln Rhyme s pomocí mladé policistky Amélie přijít šílenému vrahovi na stopu dřív, než bude pozdě?

Jeffery Deaver je jméno dobře známé nejen všem milovníkům detektivek. Do historie se nesmazatelně zapsal spoustou vynikajících románů. Přesto jsem se k němu poprvé dostala až nyní a Sběratele kostí jsem otevírala se značně vysokými očekáváními. V prvé řadě mě trochu vyděsil rozsah, jelikož kniha má kolem pěti set stran a málokterý autor dokáže držet čtenáře v napětí po tak dlouhou dobu, aniž by se objevilo nějaké hluché místo. Jeffery Deaver mě však velice mile překvapil a já jeho knihu přečetla doslova rychlostí blesku.

Postav v příběhu není nijak mnoho, takže se nebojte, že byste se ztráceli ve změti jmen, jak jste tomu zvyklí u severských detektivek. Celý příběh se točí hlavně kolem rázného a zkušeného policisty Lincolna Rhyma a mladé začínající policistky Amélie. Obě hlavní postavy se skvěle doplňují a dohromady tvoří velice originální a zajímavou dvojici. Stačilo pár stran a já si je okamžitě oblíbila. Autor nasazuje zběsilé tempo hned od prvních stran a čtenář jen v transu otáčí stránky, tají dech, fandí vyšetřovacímu týmu a naprosto vytěsní okolní svět. Ano, přesně takto strhující román se vám dostává do rukou. Všechny vraždy jsou popsány pořádně do detailů, což občas opravdu není nic pro slabší povahy. Jeffery Deaver rozehrává příběh plný intrik a záhad. Až do poslední chvíle netušíte, jak se nitky rozmotají a kdo je oním hrůzným sběratelem kostí.

Velice se mi líbilo, jak důkladně autor zpracoval psychologický profil pachatele. Čtenář měl díky tomu možnost proniknout do nejhlubších zákoutí mysli sériového vraha a sledovat jeho pohnutky, pro normální lidi nepochopitelné a pro něj samotného mající obrovský význam. Pokud sháníte knihu, u které naprosto zapomenete na okolní svět a nevadí vám, že během jejího čtení možná párkrát zapomenete vystoupit z tramvaje, pak vám Sběratele kostí mohu doporučit. Explicitní násilné scény ho řadí k trochu brutálnějším detektivkám, ale tento aspekt je nezbytný, jelikož si autor zvolil opravdu unikátního sériového vraha. Budete si kousat nehty napětím a vedle toho se navíc dozvíte mnoho zajímavostí o policejních praktikách. Se Sběratelem kostí zkrátka nemůžete šlápnout vedle.

80%

15 komentářů:

1. Mne samotnou zaujalo již samotné filmové zpracování. Ani jsem netušila, že mu předcházela knižní předloha, takže jsem za tento článek ráda. Třeba na knihu také někdy reálně narazím a přečtu si ji, i když už vlastně vím, jak vše dopadne:-)

1. Já ještě filmovou verzi neviděla. Možná někdy dávno a to už si vůbec nepamatuji, takže jsem byla napjatá jak struna až do poslední strany :) Každopádně myslím, že si to užiješ i když víš, jak to celé dopadne. Ono v knize se vždy schová tolik zajímavých detailů.

2. Amelie a Lincoln, uplne jsi me nalakala na dalsi jizdu s nimi :) Autora mam moc rada, prisla jsem na nej pred lety uplnou nahodou a jak pises, dokaze si udrzet pozornost a knizka se neda odlozit :) Ja jsem tehdy netusila, ze jde o nejakou serii, takze jsem si to cetla, jak se mi zlibi, ale chtela bych zacit znovu a jit postupne a v prubehu toho nacist, co mi chybi :) ale takovych detektivnich serii mam plno :D kazdopadne jsem rada, ze te to bavilo a ze ses do toho pustila pomerne brzy (mam pocit, ze jsi ji predstavovala nejak po Vanocich, ale mozna ne) :)

1. Takhle já si čtu Nesboho :D A je to nejlepší. Když mám pocit, že něco "musím", vůbec se mi do toho pak nechce. A některé díly mě lákají víc, než jiné, takže myslím, že ani Deavera nebudu číst úplně popořadě. Máš moc dobrou paměť, představovala jsem ji po Vánocích a ještě před Novým rokem jsem ji dočetla! Jen ta recenze mi trochu trvala :D

3. Filmové zpracování tohoto titulu miluju a ráda si ho proto i přečtu... Od Deavera jsem zatím četla jen jeden povídkový soubor, zrovna minulý týden jsem ho dočetla a chystám se psát recenzi a musím říct, že jsem čekala o trochu víc... Ale chci mu ještě dát šanci předvést se v knize, nejen v povídkách. Autor je to jistě zajímavý.
    Hezky napsaná recenze - děkuji a přeji hezký den :)
    K

1. Recenzi na povídky si ráda přečtu, i když asi nebude tak pozitivní, jako má recenze na Sběratele kostí. Toho Ti každopádně vřele doporučuji :) Občas je potřeba dávat spisovatelům druhé šance.
      Děkuji moc a i Tobě přeji krásný den :)

4. Myslela som, že túto recenziu len preletím, ale prvé dva odseky ma tak zaujali, že som ju dočítala a... no, vyzerá to tak, že pripisujem knihu na zoznam kníh, ktoré si chcem prečítať :D Neviem, čo ma zaujalo viac, či tá zaujímavá dvojica alebo sľubný sériový vrah (vyznieva to divne? :D). Málo mien určite privítam, lebo občas sa mi stáva, že aj v polovici knihy si zamieňam postavy :D

1. Já asi miluju Tvou upřímnost :D A zvlášť tady mě opravdu potěšila! Až dostaneš chuť na detektivku, prosím, sáhni po Sběrateli kostí! Je to vážně jízda a já měla přečteno snad za dva dny. S tím slibným sériovým vrahem Ti naprosto rozumím, ať to zní sebehůř :D A na tohohle vraha jen tak nezapomeneš.
      Ještě jednou děkuji za milý komentář :)

5. Já na tento žánr moc nejsem, ale zmiňovaný autor patří k oblíbeným spisovatelům mé mamky a té se knížka líbila, když jí četla :)
    Lory Humble

1. Já ji původně dala taťkovi k Vánocům a tomu se taky děsně líbila :) No a pak jsem si ji přečetla taky :D

6. Mě trochu odrazuje počet stránek (Ano vím, že existují ještě tlustší knihy). V poslední době jsem se pouštěla do dost tlustých knih, až mě to docela přestává bavit (moc zdlouhavé i když skvělý příběh) a rozečetla jsem si proto něco tenčího, ale ráda bych si jednou Sběratele kostí přečetla, tak až se trochu otřepu po mnoho stránkových knih, pustím se do ní ^^
    A mimochodem moc pěkná recenze. Navnadila mě na knížku ještě víc :)

1. Já Ti v tomhle dost rozumím. Přečetla jsem už i knihy s >800 stranami a to chce většinou trochu času a trpělivosti. Sběratele kostí jsem začínala číst zrovna v období, kdy jsem četla samé krátké knihy a proto se mi do něj vůbec nechtělo. No a výsledek? Měla jsem ho přečteného asi tak 3x rychleji než knihy, co jsem četla chvíli před ním a měly třeba jen 200 stran :D Tohle je prostě jedna z těch knih, u kterých vůbec nevnímáš, jak ubíhají čísla v dolních rozích a prostě jen čteš, čteš a čteš. Skvělý pocit a doufám, že ho přece jen vyzkoušíš :)
      Moc děkuji za pochvalu, jsem ráda, že se recenze líbila :)

7. Upřímně, díky tolika jásavým recenzím jsem neměla chuť knížku otevřít, teď už tu chuť mám. Výborně napsaná recenze!

8. Ahh ano. Deavera naprosto zbožňuji a asi bych ho dokázala prohlásit za svého nejoblíbenějšího spisovatele, co se detektivek týče. Sběratel je skvělý, Lincoln je neuvěřitelně fascinující postava a to se téměř nehýbe a Sachsová je člověk, kterého v životě potřebuje každý. Už jsem u osmé knihy téhle série a všechny je miluju, tažkže naprosto souhlasím s tvou recenzí.