Dvůr trnů a růží - Sarah J. Maas | recenze

20:01 Ivcca 8 Comments


Život devatenáctileté Feyre se zásadně změní, když její otec přijde o bohatství, nespokojení věřitelé ho zmrzačí a ponechají s jeho třemi dcerami napospas blížící se zimě. S jejím příchodem je Feyre nucena vyrážet každý den na lov do lesů, aby svou rodinu nakrmila. Jednoho dne ji však při lovu vyruší vlk, větší než jakého kdy v životě spatřila. Podaří se jí nestvůru zabít, ovšem netuší, jak obrovská chyba to byla. Vlk totiž pocházel z vílího rodu a starodávná Úmluva udává, že člověka, který zabije vílu, stihne krutý trest.

Díky zvučnému jménu své autorky si Dvůr trnů a růží pomalu získává pozornost českých čtenářů, avšak zároveň zůstává trochu ve stínu její veleúspěšné série Skleněný trůn. Ptáte se, zda re-telling slavného příběhu Kráska a zvíře stojí za přečtení? To si pište, že stojí!

Jih říše Prythian obývají lidé, sever oddělený neviditelnou zdí patří vílám, magickým avšak nebezpečným stvořením. Vše, co si autorka ze slavné staré pohádky propůjčila, je základní námět, kolem kterého však vytvořila originální a bohatý svět plný nejrůznějších tvorů a (většinou) nestvůr, ze kterých vám běhá mráz po zádech. Obzvlášť s autorčiným darem zdařilého a detailního popisu. Příběh vás doslova vcucne a vyplivne až na poslední straně. Velice dlouho se mi nestalo, aby mě kniha pohltila s takovou intenzitou, jako právě Dvůr trnů a růži.

Vezměme to ale popořádku. Tato pohádka pro dospělé vás překvapí hned na několika frontách. Zamilovala jsem si naprosto všechny postavy. Hlavní hrdinka Feyre je inteligentní mladá dáma, která umí vzít rozum do hrsti, nedělá žádná ukvapená rozhodnutí a právě pro její rozumnost si ji hned oblíbíte. Další, kdo si velice pomalu avšak jistě získal mé srdce byl Lucien, jeho charisma a ostrovtip vám nejednou přivodí záchvat smíchu. Kromě skvělých hlavních postav mi padl do oka i celý Prythian, říše, kterou autorka pro účel příběhu vytvořila. Na každém rohu vás čeká postava zajímavější než druhá, neuvěřitelnější a děsivější. Opravdu se budete divit, na jak vysoké otáčky dokážete vytočit svou představivost - Sarah vám nedá šanci odpočinku a vy budete v závoji obrovského nadšení jen dál a dál otáčet strany a tajit dech nad vším, co vám příběh nabídne.

Jak již jsem zmínila výše, Dvůr trnů a růží je sice inspirován příběhem Krásky a zvířete, jestliže ho však chceme nazývat pohádkou, pak tedy rozhodně pohádkou pro dospělé. Drastické scény jsou explicitně popsány přesně tak detailně, jak je to vhodné pro navození té správně nervy drásající atmosféry, aniž by vše působilo nepřirozeně nebo strojeně. Ani okolo sexu nečekejte žádné okolky. Autorka s vámi zkrátka nebude zacházet v rukavičkách a to je přesně to, co na této knize nejvíc miluji. Po dlouhé době jsem se konečně ponořila do příběhu takovým způsobem, že jsem zapomínala na okolní svět. Říkáte si, že už jste přesycení podobných příběhů a že vám tento žánr nemůže nabídnout nic nového? Tak právě proto si musíte přečíst Dvůr trnů a růží, věřte mi!

95%

8 komentářů:

  1. Já pořád váhám, jestli koupit nebo počkat na knihovnu, ale ty všechny recenze jsou tak hrozně lákavé :D Já si totiž už hodně často myslím, že mě tyhle knížky nedostanou úplně do kolen, že si je ráda přečtu, ale nejsem z nich vyloženě hotová, takže pak jsem o to radši, když se něco takového opravdu objeví a jak jsem říkala, re-tellingy já mám ráda, takže by to i mohlo být ono :) Nechám si to ještě projít hlavou, každopádně se do ní někdy určitě pustím. A super recenze :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Věř mi, že já si to taky myslela :D Myslela jsem si, že už jsem z tohohle žánru "vyrostla" a nemá mě čím pořádně uspokojit. Každopádně ať už si Dvůr koupíš nebo počkáš na knihovnu, určitě vyzkoušej, protože takhle kniha si šanci zaslouží :) A opět budu moc ráda, když pak dáš vědět se svými pocity a názory <3
      A děkuji moc za pochvalu :)

      Vymazat
  2. Pekná recenzia.
    Ja sa Trónu zo skla ešte stále vyhýbam, ale po tejto knihe by som rada siahla. Zaujal ma svet a celkovo, to vyzerá na niečo nové a dobré. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji moc :) Skleněný trůn jsem v plánu také neměla, ale po mém nadšení z Dvoru ho nakonec možná také zkusím :D A Dvůr si určitě přečti!

      Vymazat
  3. Zatím jsem neměla čest ani se skleněným trůnem, ani s Dvorem trnů a růži, ale na druhou jmenovanou knihu se určitě chystám :

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě za to stojí :) Já se zase chystám na Skleněný trůn.

      Vymazat
  4. Skvělá recenze! :) Na ACOTAR slýchám jen samou chválu a jelikož i Skleněný trůn se mi nehorázně líbí, tak si to určitě hned musím zarezervovat v knihovně! :)

    http://burrowofthebookworm.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat

Děkuji za každý komentář!