Illuminae - Amie Kaufmanová & Jay Kristoff | recenze

17:00 Ivcca 8 Comments



Píše se rok 2575 a cestování vesmírem, skoky červími děrami nebo konstrukce obřích kosmických lodí jsou běžnou realitou. Kady je mladá dívka, velice nadaná v programování, odmítající autority a celkově smýšlející svou vlastní cestou. Spolu s dalšími tisícovkami lidí žije na planetě Kerenza IV. Ta je však napadena nepřátelskou korporací s cílem převzít nelegální těžební důl na hermium. Mnoho lidí nepřežije, ale jsou i šťastlivci, kterým se podaří dostat na evakuační loď - jedinou naději na přežití, která jim zbývá. V hlubokém vesmíru však číhá mnoho nebezpečí a pronásledující  nepřátelská loď, jejímž cílem je uprchlíky a zároveň jediné svědky tragédie navždy zničit, není zdaleka tím nejhorším. Na palubě lodi se objeví zvláštní epidemie, velice rychle začíná mutovat a vypadá to, že je nebezpečnější, než se mohlo zdát.

Kniha, která zaujme hned, jak ji vezmete do rukou. Při zběžném prolistování okamžitě zjistíte, že tohle není jen tak obyčejná kniha. Vyprávění je tvořeno nejrůznějšími přepisy rozhovorů, memorandy, mailovou komunikací, laboratorními a jinými zprávami, dokumenty a dokonce i soubory z jádra lodní sítě. Občas jako by to už ani nebyla kniha, ale umění. Písmena tvoří obrazce, příběh překračuje hranice literatury a rozpohybovává vaši fantasii do nejvyšších otáček. Illuminae změní vše, co jste si dosud o knihách mysleli. Mou první otázkou bylo, zda je vůbec možné, aby mě kniha, která nemá žádného vyprávěče a celistvý text, bavila a vtáhla do děje. Ale ona má vypravěče. Má jich desítky a ti všichni vytváří téměř dokonalou mozaiku událostí a krystalizují do nádherného příběhu na pozadí nul a jedniček. A to, že mě vtáhla do děje potvrzuje snad i skutečnost, že jsem musela číst neustále dál. Knihu jsem odložila a stejně na ni stále myslela. Přemýšlela nad příběhem, nad tím co se stane a co se již odehrálo.

Vidí vzory ještě dřív, než se zformují. Zná konec ještě před začátkem. Letí černočernou tmou a čin předchází myšlenku. Tiskne spouště. A v rukou mu jako růže vykvétá smrt.



Příběh má takový spád, že nedostanete šanci začít se jen malinko nudit. Akce střídá akci a člověku se v hlavě rojí nové a nové otázky. Líbí se mi, jak je příběh rozmanitý a snoubí v sobě mnoho námětů, takže napětí je téměř neustávající. Místy je to také pěkně brutální a musím vám říct, že občas jsou scény opravdu děsivé a já se přistihla, jak nervózně těkám očima po písmenech, jen abych rychle došla k rozuzlení, jinak by to moje nervy asi neustály. Illuminae u mě mělo nakročeno k úspěchu už jen proto, že se děj odehrává v hlubinách vesmíru, který mě prostě nikdy nepřestane fascinovat. Dokonce i fyzikální zákonitosti měli autoři nastudované, takže nebylo potřeba trhat si vlasy u nějakých nepřesností.

Chci vykřičet do světa, jak je tato kniha super a že si ji nutně musíte všichni přečíst, ale zároveň si jí chci sobecky nechat jen pro sebe. Naše dobrodružství s Kady a Ezrou je něco, na co dlouho nezapomenu. Těžko chápat mé pocity, stejně jako těžko chápat tuto knihu. Je tak jiná a tak krásná. Děkuji, velice děkuji jejím autorům za to, že ji vytvořili.

100%

Děkuji nakladatelství CooBoo za poskytnutí recenzního výtisku



8 komentářů:

  1. No páni, já jsem z těch všech recenzí úplně mimo a nějak tomu pořád nevěřím :D Ale šanci tomu dám, protože jsem zvědavá, mně to na první pohled připadalo zmatené, ale jen jsem to prolistovala a určitě to chci zkusit, když jste z toho všichni tak pryč :) Ten vesmír mě láká, tak dám vědět :) A super recenze :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem ráda, že jsem k tomu přistupovala s naprosto nulovými očekáváními a ani jsem netušila, o čem to má být. Nakonec mi to vážně sedlo, ale samozřejmě závisí i na tom, jak je člověku blízké sci-fi v hlubokém vesmíru :D Určitě dej hned vědět! Děkuji moc za pochvalu a za krásný komentář <3

      Vymazat
  2. Já se taaaaaaak těším! A nemůžu uvěřit, že bude trvat ještě tak dlouho, než se mi dostane do rukou! Z recenze čiší nadšení a sama o sobě je krásná. Jazykově i emočně :) Fotky jako vždy na jedničku. Tleskám, těším se a trochu víc ti závidím, že jsi měla tu možnost si již v předstihu knihu přečíst!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Už jen týden, už jen týden! Děkuji moc za pochvalu, moc si jí vážím :) A jsem opravdu zvědavá, jak tě kniha osloví. Je to poprvé co vím, že si ji musím přečíst ještě jednou (a možná i koupit v té krásné pevné vazbě :D )

      Vymazat
  3. Ok, takže už je rozhodnuto, že hned 7. si ji jdu koupit :D Byla jsem hodně skeptická k téhle "cvičebnici", ale když jsem pozorovala tvoje nadšení u čtení (a teď ještě tahle úžasná recenze !) bylo mi jasný, že nemůžu zůstat pozadu a prostě to taky zkusit :D Pořád teda nevím do čeho jdu, protože stále moc nechápu jak se to vlastně čte, ale budu Ti věřit :D Připrav se na to, že tě budu spamovat výkřiky do tmy během čtení :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já už se tak těším! :D Ale radši neměj velká očekávání, kdyby tě to zklamalo, tak to asi nepřežiju, fakt! :D Myslím, že teď prožívám úplně to samý co ty, když jsi mi tak doporučovala Dvůr :D A na výkřiky do tmy se samozřejmě obrovsky těšim :) Děkuji!!

      Vymazat
  4. Díky za skvělou recenzi, knížku mám doma, trůní mi na poličce a já se na ni neskutečně těším! :)

    OdpovědětVymazat
  5. Moc pěkná recenze :) Knihu jsem dostala k Vánocům a hned jsem se do ní pustila a musím říct, že z ní mám stejné pocity. Je prostě skvělá! Skvělé zpracování, náměty, prostředí, postavy. Už aby byl druhý díl! :D

    OdpovědětVymazat

Děkuji za každý komentář!