Sedmilhářky - Liane Moriarty | recenze

14:34 Ivcca 8 Comments


Jak může malá a zdánlivě nevinná lež změnit naše životy? Román zasazený do imaginárního města poblíž australského Sydney sleduje životy tří žen, tří nejlepších kamarádek. Madeleine je temperamentní dáma, která se perfektně orientuje v módě a její život nemá chybičku. Do té doby, než si její bývalý manžel vzpomene, že má dceru, do jejíhož života by nyní rád opět vstoupil. Celeste žije život, o jakém sní nejedna žena. Je nadpozemsky krásná, její pohledný manžel má obrovské jmění a spolu se svými dvojčaty žijí v pohádkově zařízeném domě, který svými rozměry připomíná spíš palác. A pak je tu Jane, mlčenlivá a nevýrazná dívka, která se nedávno z náhlého popudu přistěhovala se svým synem Ziggym. Ve školce je jednoznačně nejmladší matkou a navíc také jedinou, která svého syna vychovává sama. Co se skrývá za zdánlivě bezchybnými životy tří žen? Mohou malá nevyřčená tajemství vést až k obrovské tragédii?

Liane Moriarty umí psát a přesvědčily se o tom už tisíce čtenářů po celém světě. Dostala do vínku dar opravdu osobitého stylu, díky kterému si každou její knihu užijete se vším všudy. I v případě Sedmilhářek je rukopis autorky velice znatelný. Přivádí čtenáře do poklidného přímořského městečka a pomalu ho nechává nahlížet do životů jednotlivých postav. Městečko je však poklidné jen navenek a hned ze začátku se dozvídáte, že na kvízovém večeru v místní škole došlo k vraždě. Nevíte proč a jak k tomu došlo, ani kdo byl obětí tohoto činu. Vyprávění začíná půl roku před touto hrůznou událostí a krátké kapitoly z minulosti jsou prokládány ústřižky ze současnosti. Tyto ústřižky jsou psány jako opis nahrávky, kterou policisté pořídili při rozhovoru s jednotlivými obyvateli města. Koncept příběhu, který může ze začátku způsobit, že je čtenář lehce zmatený, se však nesmírně osvědčil. Rychle se rozkoukáte a následně vám nezbývá než se nechat pohltit vírem příběhu, který má spád, je neuvěřitelně čtivý a samozřejmě pekelně napínavý.
V příběhu se setkáváte se spoustou postav a postupně poznáváte jejich charaktery, které jsou k radosti čtenáře velice komplexní a propracované - navzdory tomu, že se o prostor dělí hned tři hlavní hrdinky. Zároveň se autorka v Sedmilhářkách dotýká mnoha stránek společenských problémů a poukazuje na jejich závažnost právě proto, že jsou většinou očím veřejnosti skryty, nachází se pod povrchem a právě tím jsou tak nebezpečné. Co se děje uvnitř na první pohled spokojených rodin? Co pod sebou skrývá pozlátko navenek dokonalého vztahu? Na Liane Moriarty obdivuji, s jakou lehkostí a samozřejmostí dokáže do příběhu, který je vám tak blízký svou lidskostí a běžností, zakomponovat velice vážná témata. Nepíše pouze příběhy, poukazuje na problémy a dělá to tak obratně a lehce, že vás konečná intenzita příběhu smete jako přívalová vlna. Avšak jak se říká, i mistr tesař se občas utne a jediným malým přešlapem pro mě byla lehce idealizovaná romantická linka, která byla v příběhu už tak trochu navíc a vyvolala ve mě jen mírné pousmání.

Příjemně poklidné tempo knihy vás krok za krokem přibližuje až k vyvrcholení příběhu, kolem kterého se tvoří více a více otazníků. Velice často se mi při čtení tajil dech a samotný závěr je neskutečný, skvělý a samozřejmě takový, jaký by vás ani ve snu nenapadl. Romány Liane Moriarty jsou pro mě od nynějška jakousi zárukou kvality a konkrétně Sedmilhářky jsou typem knihy, která věřím, že zaujme velice široké spektrum čtenářů. Knihu vřele doporučuji k přečtení, dokonce si dovolím na vás mírně apelovat, protože takhle kniha je vážně stojí za to!

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji MegaKnihy.cz

8 komentářů:

  1. Moriarty je můj objev letošního roku. Četla jsem všechny její knihy ( recenze jsou na blogu) a žádná mě nezklamala. Moc se těším na tu nejnovější.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to si určitě ráda přečtu! :) Já zatím četla jen Sedmilhářky a Manželovo tajemství. První jmenovaná jednoznačně vede.

      Vymazat
  2. Zrovna si pro ne pristi tyden jdu :) Kdyz nepocitam posledni nejnovejsi knizku, jsou Sedmilharky jedine, ktere mi zbyvaji. Zatim u me vede Manzelovo tajemstvi, Zamilovana hypnotizerka me naopak docela zklamala, ale jako celkove musim uzat, ze Liane pise ctive a vzdycky se zameri na zajimave tema :) Na Sedmilharky se moc tesim a recenzi jsi to jeste podporila, udajne jsou nejlepsi, ale budu se mirnit, velka ocekavani se nevyplaci :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Super! :) Budu ráda, když zase napíšeš, jak se ti Sedmilhářky líbily :D Já zatím četla jen Manželovo tajemství a v porovnání s ním mě Sedmilhářky bavily mnohem víc. Určitě mám v plánu i její další knížky, jsem zvědavá, co ještě může vymyslet a jestli dokáže posunout laťku ještě výše :)

      Vymazat
  3. Tvoje hodnocení mě překvapilo, asi bych se nakonec měla po knize vážně poohlédnout :)

    OdpovědětVymazat
  4. Skvělá recenze. Knihu mám také doma, ale ještě jsem se k ni nedostala. Myslím, že ji přesunu na čelo žebříčku :)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za každý komentář!