Čáry života - Veronica Roth | recenze

15:30 Ivcca 4 Comments

Zapomeň na svou čest. Musíš jen přežít! Nová knižní série od autorky Divergence.
Ve světě, kde vládne násilí a právo silnějšího, v galaxii, v které mnozí trpí, má každý člověk zvláštní dar. Většina dokáže ze svého daru vytěžit to nejlepší, ale Akos a Cyra jsou kvůli němu zneužíváni. Cyra je sestrou tyrana, jenž vládne celému válečnickému národu, a má dar bolesti, kterou její bratr zneužívá k tyranizování svých nepřátel. Cyra však chce být něčím víc než nástrojem v bratrových rukách.
Akos pochází z mírumilovného národa a je nadevše oddaný rodině. Když ho společně s bratrem zatknou vojáci vyslaní Cyrinou rodinou, snaží se jen o jediné – zachránit bratra na úkor vlastního bezpečí. Akos a Cyra stojí před rozhodnutím – pomoci si navzájem a možná přežít, nebo přinést jeden druhému neodvratnou zkázu?

Neexistuje asi nikdo, koho by minula všechna ta sláva kolem Divergence. Nyní autorka slavné trilogie vydává novou knihu a napětí by se dalo krájet. Čeká nás stejná smršť akce jako v předchozí knize? Nebo už autorce došel dech? Nebojte, rozhodně nedošel. A nedošly jí ani originální nápady. Čáry života nám otevírají brány do naprosto nového, zajímavého a pestrého světa, ve kterém se vše točí kolem takzvaného "proudu" a navíc u každého člověka se v určitém věku projeví dar - zvláštní schopnost, kterou mu propůjčuje právě proud. Na prvních stranách je čtenář trochu zmatený, což je jen malá daň za krásný komplexní svět, který se mu pomalu otevírá. Naštěstí vás nečeká žádné zdlouhavé popisování, ale pořádná jízda hned od prvních stran. Zákonitosti světa (co světa, celé galaxie skládající se z několika planet) a veškeré souvislosti pak autorka odhaluje a vysvětluje hezky postupně, takže čtenář vždy udrží krok a necítí se jak Alenka v říši divů.

Příběh je vyprávěn střídavě z pohledu obou hlavních hrdinů, kterými jsou Cyra a Akos. A jestli se autorce něco doopravdy povedlo, tak jsou to právě tyto hlavní postavy. Chvíli si s nimi notujete, chvíli vás štvou, jedno se jim však upřít nedá - vždy se chovají reálně, dělají lidské chyby, nechávají se unášet a zaslepit svými pocity a přesně takové knižní hrdiny mám ráda. Ze všeho nejvíc mě bavila právě Cyra. Proud jí propůjčil opravdu unikátní dar. Černočerné stíny se jí neustále přelévají pod  kůží a způsobují obrovskou bolest nejen jí, ale i každému, koho se dotkne.

Čáry života jsou typickým science fiction, které potěší všechny milovníky komplexních a promyšlených příběhů. Nečeká vás žádná romance a vztahy mezi hlavními hrdiny jsou probírány opravdu jen okrajově. Čeho se však nabažíte dosyta jsou nejrůznější futuristické technologie, povstalecká spiknutí, politické intriky a samozřejmě správná "badass" hlavní hrdinka. Ve své podstatě ani nemám příběhu co vytknout, vše bylo logické, inovativní a nutno podotknout, že i o dost dospělejší než autorčina prvotina. Nicméně si myslím, že příběh mohl být klidně kratší. Čtyři sta stran je opravdu obrovský rozsah a neudálo se na nich tolik akce, aby to nešlo napsat v kratším rozsahu. Občas jsem měla problém u knihy vytrvat a chybělo mi to něco, co vás nutí otáčet stránky dál a dál. Myslím, že pokud by se příběh trochu zkrátil nebo se alespoň přidaly nějaké zvraty, četla by se celá kniha mnohem lépe. Nicméně pokud po tomhle díle sáhnete, určitě neuděláte chybu, čeká vás minimálně obstojné sci-fi.

60%