Sníh nebo popel - Sara Raasch | recenze

12:27 Ivcca 4 Comments



Už je to šestnáct let, co Jaro dobylo Zimní království. Po moci toužící panovník Jara se nezastaví před ničím, aby si podmanil další kousek světa. Ze Zimy zbylo pouze osm uprchlíků a osud celého království leží v jejich rukou. Skrývají se ve svém táboře uprostřed liduprázdných plání a plánují, jak znovu získat svobodu pro svůj lid. Jednou z uprchlíků je i Meira. Mladá dívka, která bojuje za svět, který vlastně nikdy ani nespatřila. Oběť, kterou musí všichni přinést, je však mnohem větší, než mohl kdokoliv na začátku tušit.

Začátek knihy vás okamžitě vtáhne do děje, již od prvních stran vás totiž čeká spousta akce. Čtenář se ocitá ve světě, kde existují království s permanentní zimou, jarem, létem nebo podzimem a pak ta, kde se roční období střídají tak, jak to známe i my. Ne, že by tu tento nápad už jednou nebyl, ale v podání S. Raasch je vše nové a originální. Musím říct, že celý svět se mi opravdu zamlouval. Pro lepší orientaci je na prvních stranách hezká mapa, kterou jsem opravdu ocenila, protože do děje jste vrženi poměrně rychle. Rychle si zvyknete i na autorčin humor, který promítá hlavně do hrdinky Meiry, jejíž úsečnost a věčné poznámky z ní dělají sympatickou a tak akorát drzou postavu.

V půlce knihy tempo příběhu trochu zpomalí a od akce se přesouváme spíše k politickým machinacím a vyjednávání. U toho nechybí samozřejmě ani láska a bohužel milostný trojúhelník, ve kterém autorka často sklouzává k pasážím zaplněným pouze tím, jak si dva kohouti poměřují peří. Naštěstí jde o záležitost jen chvilkovou, děj se opět znovu rozjíždí a čtenáři nabízí přijatelnou zábavu. Navzdory pár klišé, které v knize najdete, se autorce podařilo osvěžit děj mnoha zajímavými detaily. Například originální bojový nástroj hlavní hrdinky (že by inspirace u Xeny?).

Vadilo mi, že některé postavy byly tak trochu černobílé. Je lákavé udělat z jednoho hrůzostrašného záporáka a z druhého chrabrého rytíře na bílém koni, ale takové řešení mi přijde nereálné, moc jednoduché a přímočaré. Když už jsem u té reálnosti, v příběhu najdete hned několik pasáží lehce přitažených za vlasy, kdy má hlavní hrdinka opravdu více štěstí než rozumu.

Bohužel je děj místy snadno předvídatelný a není tak náročné uhodnout určité části zápletky. Nicméně jsem tím nebyla úplně zklamaná, protože i tak se autorce podařilo připravit nějaké to překvapení, které jsem nečekala. Ve výsledku jsou mé pocity z knihy vesměs smíšené. Dostala jsem celkem dobrý a zajímavý příběh, ale čekala jsem něco víc. Přečtení této knihy litovat nebudete, ale zároveň se rozhodně nezařadí na seznam nejlepších knih, které jste kdy četli. Konec knihy je otevřený, takže půda pro další díl je připravena. Otázkou je, zda vás první díl dostatečně naláká k jeho přečtení.

Na závěr musím pochválit překrásnou obálku a celkově moc pěkné provedení knihy. Spolu s dalšími díly série se bude v knihovně jistě krásně vyjímat.

65%
..............................................................

Sníh nebo popel jsem dostala od nejlaskavějšího týmu z Megaknihy.cz! Pokud vás kniha zaujala, pořiďte si vlastní kousek ZDE.

A pokud vás nezaujala, udělejte si radost nějakou jinou z tisíců možností na knižním eshopu Megaknihy.cz :) Dárkem ke každé objednávce je nejrozkošnější záložka!

4 komentáře:

  1. Tvoje recenze mě trochu překvapila, přesto to ale s knihou nechci vzdát :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě to nevzdávej! :) Já jsem do toho šla s přehnaně vysokými očekáváními. Doufám, že tobě sedne lépe :)

      Vymazat
  2. Na tuhle knihu čtu samé průměrné recenze, ale i tak mě láká :)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za každý komentář!